header nieuws

Blijf op de hoogte

Van het laatste nieuws

Nameless, Timeless and Placeless

Sebastiaan Spaan

De digitalisering grijpt om zich heen en vult reguliere HR praktijken en diensten aan. Netwerken geschiedt via Linkedin, algoritmes voorspellen geschiktheid van kandidaten1 en ook op het gebied van de persoonlijke ontwikkeling doen digitale vormen hun in trede: meet e-coaching. Een concrete vorm van coaching die op zichzelf staand of aanvullend op andere diensten toegepast kan worden.  

 

 De verschillen tussen reguliere coaching en e-coaching lijken op het eerste gezicht klein; de vraag “ is e-coaching niet hetzelfde als ‘gewone’ coaching maar dan via internet?” komt logischer wijssnel op en het antwoord hierop is kort en simpel: “ja en nee”. Het verschil van gewone coaching met e-coaching ligt besloten in een drietal concepten waar meteen ook de kracht van e-coaching in ligt besloten: asynchroniciteit, sociale anonimiteit en de kracht van (online) schrijven. Hoe meer er gebruik wordt gemaakt van deze drie kernelementen, hoe minder e-coaching lijkt op face-to-face coaching.

 

Asynchroniciteit

De asynchrone communicatie kenmerkt zich door ongelijktijdigheid en geeft zowel de coach als coachee de mogelijkheid  zelfstandig een moment te kiezen en zet tegelijkertijd de deur open voor de mogelijkheid zelf te kiezen waar coach en coachee zich bevinden. Denk bijvoorbeeld aan de CEO die in het vliegtuig op de terugweg van een meeting direct die prangende vraag aan zijn coach kan stellen.

armband - De vraag “Is e-coaching niet hetzelfde als
‘gewone’ coaching maar dan via internet?”
komt logischer wijs snel op en het antwoord
hierop is kort en simpel: “Ja en Nee”.

Sociale anonimiteitReaguurder

Sociale anonimiteit is een vorm van anonimiteit waarbij de cliënt zich niet bekeken voelt en geen sociaal wenselijk gedrag hoeft te vertonen. In lijn met de sociale activerings theorie van Zajonc zorgt de aanwezigheid van anderen er namelijk voor dat een moeilijke taak, zoals jezelf openstellen tijdens een coachingstraject en het uitproberen van nieuw gedrag, nog moeilijker wordt. Coaching via chat of mail maakt het mogelijk dat de coach en cliënt elkaar niet meer lijfelijk ontmoeten en maakt het openstellen en het uitproberen van nieuw gedrag tijdens een e-coaching laagdrempeliger en makkelijker. Een voorbeeld van sociale anonimiteit de maatschappij is het klaaggedrag van de ongenuanceerde reaguurders op websites.

 

 masker

- Coaching via chat of mail maakt het mogelijk

dat de coach en cliënt elkaar niet meer lijfelijk

ontmoeten en maakt het openstellen en het

uitproberen van nieuw gedrag tijdens een e-coaching

laagdrempeliger en makkelijker.-

 

De kracht van Schrijven

Daarbovenop komt de kracht van het online schrijven, in de psychologische onderzoeksliteratuur is schrijven als zelfwerkzame interventie reeds meermalen bewezen. Het opschrijven en herformuleren en daarmee het ordenen van het probleem, als ook het ordenen van gedachten en gevoelens heeft een stimulerende werking.

 

De werkzame elementen

Hoewel er naast deze drie kernconcepten meerdere factoren van invloed zijn die bijdragen aan de effectiviteit van e-coaching; zoals de frequentie van contact, de afwezigheid van non-verbale communicatie en het wegvallen van sociaal wenselijk gedrag, ligt de kracht van e-coaching vooral besloten in de drie kernconcepten A-synchroniciteit sociale anonimiteit en de kracht van schrijven.

Het is goed mogelijk deze dienst aanvullend aan reguliere coaching sessie toe te passen en daarbij is het mogelijk om te kiezen voor een meer hybride vorm (bijvoorbeeld via Skype of chat). E-coaching is bij uitstek een goede manier om op afstand persoonlijke ontwikkeling te kunnen geven, waarbij kleine stapjes gezet kunnen worden die in de praktijk kunnen worden toegepast.

 

 

Sebastiaan Spaan

Organisatie Adviseur en gecertificeerd e-coach.

1: NRC. Het algoritme zegt: geschikt!