In verschillende organisatieontwikkeltrajecten worden ontwikkelassessments ingezet om medewerkers handvatten te bieden om hun eigen ontwikkeling verder vorm te geven. Vaak is het input voor het opstellen van een concreet persoonlijk ontwikkelplan. Dit kan op vrijwillige basis zijn of gelden voor een specifieke rol of functiegroep.
De aanleiding kan bijvoorbeeld een strategische heroriëntatie van een organisatie zijn waardoor een beroep wordt gedaan op nieuwe competenties. In het assessment wordt dan bekeken waar iemand staat ten opzichte van het nieuwe profiel en hoe degene zich verder kan ontwikkelen op de betreffende competenties.
Het hoger management in samenwerking met HR is vaak de initiatiefnemer. Wij zien in de praktijk echter dat (te) vaak een kans om voorbeeldgedrag te laten zien, door het management niet wordt verzilverd. Terwijl eigen verantwoordelijkheid nemen, streven naar persoonlijke ontwikkeling en/of een voorbeeldrol vervullen vaak juist in lijn zijn met de nieuwe koers en bijbehorende competenties. Een gemiste kans!
De vraag die rijst is, wat is de reden van dit gedrag en hoe kan de opdrachtgever (hoger management/bestuurder) verleid worden deel te nemen aan het ontwikkelassessment en daarmee het gewenste voorbeeldgedrag te tonen. Belangrijk aanvullend argument is dat deelname mogelijke weerstanden en/of argwaan bij andere deelnemers kan worden gereduceerd. En hoe kun je als leider (hoger management) vragen aan de ander zich kwetsbaar op te stellen, als je dat zelf niet doet?
Een oorzaak zou kunnen zijn dat het hoger management/bestuur zich moeilijk kwetsbaar op durft te stellen, kwetsbaarheid wordt toch nog steeds ten onrechte als zwakte gezien. Terwijl het juist een kracht is! Een andere verklaring zou kunnen zijn dat het senior management/bestuur zichzelf overschat, dat is een veel voorkomend fenomeen, waardoor zij menen geen ontwikkelassessment te hoeven doorlopen.
Bij de opstart van een organisatieontwikkeltraject stelt AVOP dit altijd expliciet aan de orde. Helaas niet altijd met succes. In sommige gevallen komt het voor dat de opdrachtgever (hoger management of bestuur) aan het einde van het traject zelf toch ook nog een ontwikkelassessment doorloopt, maar dat is toch een veel minder sterk signaal naar de organisatie en de medewerkers toe, dan wanneer zijzelf de aftrap van het ontwikkeltraject voor hun rekening zouden nemen!