Een woningcorporatie is op reis gegaan, en wij liepen een stukje mee. Samen gingen we op pad binnen een organisatiebreed ontwikkelprogramma, waarin leren en ontwikkelen plaatsvinden door te doen, midden in de praktijk. Maar hoe komen de ‘kernwaarden’ nu écht tot leven in het dagelijks werk? Wat betekent ‘samenwerken’ in de praktijk? En hoe geef je ‘eigenaarschap’ concreet vorm?
Voor deze reis hanteerden we een aantal uitgangspunten:
- We weten pas wat we tegenkomen, als we het tegenkomen. Dus geen vooraf uitgestippelde route, maar wel een duidelijke richting. En onderweg blijven checken: zijn we nog op koers? Waar merken we dat aan?
- De manier waarop we de route afleggen, is gelijk aan het doel dat we willen bereiken. Oftewel: van A naar B, op de manier van B.
- Onze interne manier van werken moet overeenkomen met wat we extern willen bereiken. Als we bijvoorbeeld bouwen aan “goede buurten”, dan moet diezelfde benadering gelden voor de samenwerking tussen teams en afdelingen.
De héle organisatie ging op pad. Niet alleen het MT. Niet alleen losse teams. Maar iedereen, dwars door de organisatie heen. Van boven naar beneden, van links naar rechts en weer terug.
En dan kom je van alles tegen. Zoals: de afdeling vastgoed levert zelden precies op tijd als de afdeling verhuur dat nodig heeft. Hoe komt dat? Interessant. Of: de communicatieafdeling wordt pas helemaal op het eind betrokken, terwijl hun inbreng zó belangrijk is dat het hele plan van projectontwikkeling opnieuw moet. Interessant. Of: een teamleider vindt “goed” goed genoeg, terwijl een collega uit het wijkteam zich ergert aan die ‘zesjesmentaliteit’. Interessant!
Want als we ervan uitgaan dat niemand hier werkt om de boel te saboteren – en dat doen we – dan is het juist boeiend om te onderzoeken: hoe ziet de werkelijkheid eruit door de ogen van vastgoed? En hoe kijkt verhuur ernaar? Wat ervaart communicatie? En hoe beleven projectontwikkeling, de wijkteams en leidinggevenden het geheel?
Veranderen terwijl je doet wat je wilt bereiken – niet de makkelijkste weg. Natuurlijk, je kunt óók een paar trainingen over samenwerken of communicatie organiseren. Dat lijkt sneller en makkelijker. Maar levert het je echt op wat je zoekt? Of lijkt het op die man die onder een lantaarnpaal zijn sleutels zoekt, en als de politie vraagt of hij ze daar is verloren, antwoordt: “Nee, een stukje verderop, maar daar is het te donker.”
Deze organisatie durfde iets anders te kiezen: op pad gaan ín hun (ook soms) weerbarstige werkelijkheid. Onderzoeken van concrete situaties die last gaven. Dat leverde niet alleen direct toepasbare inzichten op, maar ook begrip voor de verschillende werkelijkheden.
Concreet veranderen in je organisatie, op een manier die pást bij jouw organisatie en bij wat je wilt veranderen? We kijken graag met je mee, óók waar het donker is!
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. - 020-6155456